15 اردیبهشت 1400
خدمات

هموپرفیوژن

برای دریافت مشاوره در ارتباط با این خدمت، ترجیحا از طریق پیام به واتس اپ یا تکمیل کردن فرم زیر اقدام نموده تا در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت نمایید.

پیوست مدارک مرتبط:

این روش با استفاده از تصفیه خون با سیستم جذب سطحی که مواد تشکیل دهنده هموپرفیوژن که سموم با وزن مولکولی ۱۰هزار تا ۶۰ هزار دالتون را مانند واسطه های التصابی، سموم کبدی و کلیوی با وزن مولکولی بالا را با استفاده از سیستم جذب سطحی از خون تسویه می نماید.

هموپرفیژن در مسموسیت

موارد استفاده از کاتریج های هموپرفیوژن در بیماران مسمویت دارویی یا مسمویت با حشره کش ها و علف کش ها و سموم کشاورزی و همینطور مسمومیت با قلرچ می باشد.
    نکته: هموپرفیوژن در بیماران مسمومیت به محض مواجهه بیمار به بیمارستان باید بسیار اورژانسی انجام شود.

هموپرفیژن در مسموسیت

هموپرفیوژن در بیماران سپسیس یا عفونت خون یا عفونت های شدید پنومونی و پریتونیت و پانکراتیت

در مواردی که میکروارگانیسم وارد خون بیمار می شود به اصطلاح بیمارمبتلا به سپسیس می باشد. با ورود میکروارگانیسم به خون موادی در خون ترشح می شود که طوفان التهابی ایجاد می کند. و باعث اختلال در عملکرد اندام های حیاتی مانند کلیه و ریه می شود سپس یکی از علت های شایع مرگ بیماران در آی سی یو است. هموپرفیوژن دراین بیماران با جذب این واسطه های التهابی به بهبود روند درمان بیماران کمک می کند.
    نکته : انجام همزمان هموپرفیوژن CRRTدر مورد بیماران سپسیس توصیه می شود.

هموپرفیوژن در بیماران سپسیس یا عفونت خون

هموپرفیوژن در بیماران کووید 19- و سندروم زجر تنفسی یا ARDS

در بیماران COVID-19 یا  H1N1 آنفولانزای شدید یا سندرم زجر تنفسی که به واسطه های التهابی در ریه بیماران مانع تبادل موثر اکسیژن بین ریه و خون و در نهایت منجر به کاهش سطح اکسیژن خون بیمار در موارت شدید منجر به مرگ می شود. هموپرفیوژن در این بیماران نیز با جذب این واسطه های التهابی به روند درمان بیماران کمک می کند.

هموپرفیوژن در بیماران کووید 19

هموپرفیوژن در نارسایی و مشکلات کبدی

در موارد نارسایی کبدی کبد قادر به متابولیسم برخی سموم از جمله بیلی روبین و آمونیاک نیست

که هر کدام از این سموم با رسوب دربخش های خاصی از بدن عوارضی مانند کاهش سطح هوشیاری ، نارسایی کلیوی و …. ایجاد می کند .

هموپرفیوژن با استفاده از 2 کارتریج ، یکی برای جذب بیلی روبین به صورت اختصاصی و دیگری برای جذب توکسین های کبدی عملکرد کبد را برای دو هدف ساپورت می کند ، که در موارد نارسایی حاد کبدی می تواند باعث برگشت عملکرد کبد شود و در موارد نارسایی مزمن کبدی می تواند زمان لازم جهت پیوند کبد را به بیمار بدهد .

هموپرفیوژن در سوختگی ها و تصادفات شدید

به دنبال سوختگی ها و تصادفات شدید و حتی مسمومیت با برخی سموم و داروها عضلات بدن تخریب می شوند. و ماده ای با وزن مولکولی بالا به نام میوگلوبین آزاد می کنند که این مواد با رسوب در کلیه منجر به نارسایی حاد و بعضا نارسایی مضمن کلیه می شود. هموپرفیوژن با جذب این مواد به روند بیماران و جلوگیری از نارسایی کلیه کمک می کند.

هموپرفیوژن در موارد چربی خون بالای TG ≥ 1000

در مواردی که چربی خون یا تری گلریسرید بیمار بالای 1000 باشد و به درمان دارویی پاسخ ندهد عوارضی مانند گرفتگی عروق خونی و سکته قلبی، پانکراتیت، کبد چرب و … ایجاد می کند.
    هموپرفیژن می تواند مولکول های چربی را جذب کند و از به وجود امدن این عوارض جلوگیری کند.

هموپرفیوژن در موارد چربی خون بالا

همو پرفیوژن در بیماران دیالیزی

بیمارانی که به دنبال نارسایی مزمن کلیوی  به صورت روتین دیالیز می شوند،در طولانی مدت به علت تجمع سموم کلیوی با وزن بالا که توسط فیلتر دیالیز قابل دفع نیست،  دچار عوارضی از قبیل:

• فشارخون های مقاوم به درمان
    • پوکی استخوان و به دنبال آن  شکستگی های خود به خودی
    • عوارض پوستی نظیر خارش
    • بی اشتهایی و کاهش وزن بدن
    • ضعف و بی حالی
    • اختلال در فعالیت جنسی می شوند.

برای جلوگیری و یا حتی درمان این عوارض در بیماران می توان  کاتریج  هموپرفیوژن  را هفته ای دوبار  به فیلتر دیالیز  اضافه نمود .